‘De l’espiritual en l’art’, de Kandinsky

Més d’un pot pensar que l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully, que promou el Museu de Montserrat, és una ocurrència  més entre moltes altres de semblants que s’insereixen en l’ambient de la postmodernitat, que el binomi Art i Espiritualitat només és una moda, un xarampió que afectarà el pensament sobre l’art durant una temporada, fins que arribi un altra ventada intel·lectual que el desbanqui. Ben cert que en  el desenvolupament de les idees estètiques no hi ha res d’immutable ni d’etern, perquè l’art és viu i la vida significa moviment i creixement, però deixeu-me dir que el binomi “Art i Espiritualitat”, tot i que pot tenir expressions o modalitats que es posen de moda i que després decauen, en el fons són dos conceptes que s’impliquen substancialment, talment que constitueixen una constant que travessa tota la història de l’art. No ens farem pesats explicant-la, només voldria proposar-vos la reflexió que va fer sobre aquest tema, fa més de cent anys,  Vassily Kandinsky (Moscou 1866 – Neuilly-sur-Seine 1944), el gran “inventor” de l’art abstracte.

kandinsky

Al darrere de cada obra de Kandinsky batega sempre la seva ànima russa. Rep formació artística a Odessa, Moscou i Munich. S’entusiasma pel fauvisme francès, que volia introduir en els ambients artístics que freqüentava. Va ser membre fundador del moviment Der Blaue Reiter, màxim exponent de l’expressionisme alemany. En esclatar la Primera Guerra Mundial va tornar a Rússia i visqué intensament la Revolució d’Octubre de 1917. Quan s’establí el Soviet, va arribar a tenir responsabilitats en l’àmbit de l’educació i de la promoció artística. El desacord amb altres artistes, promotors de la propaganda monumental soviètica, el va portar de nou a Alemanya, i va jugar un paper important dins de la Bauhaus, el moviment artístic més avantguardista del moment,  fins que arriba el Tercer Reich i el règim nazi; aleshores s’instal·la a París, on va morir poc després. Faig aquestes pinzellades biogràfiques per a ubicar cronològicament el personatge de cara als qui no el coneixen prou.

Kandinsky va publicar el seu llibre Über das Geistige in der Kunst (De l’espiritual a l’art) l’any 1912, i el mateix any es van exhaurir dues edicions. Què és i de què tractava aquest llibre que va assolir tant d’èxit? Des de la primeria del segle, Kandinsky anotava en una llibreta els pensaments sobre art que ell considerava dignes de recordar, i a partir d’aquests material ben ordenat va sortir el llibre de què parlem. L’autor mateix explica l’objectiu que s’hi proposava de cara a la formació artística:

“desvetllar la capacitat de copsar la dimensió espiritual en les coses materials i en les abstractes és una facultat absolutament necessària de cara al futur, que possibilita innombrables experiències”.

KANDINSKY 4            Impression III,  1911, oli/tela, 77,5 x 100 cm, Munic, Städtische Galerie im Lenbachhaus

Aquesta idea esdevindrà en ell un leitmotiv que repetirà de mil maneres; a l’escrit Punt i ratlla sobre el pla, publicat durant l’època de la Bauhaus, el 1925, escrivia:

“No tot és visible i comprensible o, dit altrament, sota allò que és visible i comprensible s’amaga l’invisible i incomprensible. Ens trobem al llindar d’una època i d’un camí, només un, que ens menarà cap a unes profunditats  que solament anem percebent a poc a poc”.

KANDINSKY 6               Composition 8, 1923,  oli/tela, 140 x 201 cm,  , NY, Guggenheim

Kandinsky va ser un d’aquells personatges russos carismàtics, amb ànima de profeta, que es remeten a Tolstoi però amb diferències notables. El pensament de Kandinsky no és sistemàtic, no avança progressivament, sinó que s’expressa per centres concèntrics. Per entendre’l amb profit, cal llegir-lo des d’una simpatia crítica amb ell. El seu llibre De l’espiritual a l’art està ple de frases suggerents i lluminoses, però també d’hipòtesis inconsistents, a vegades provinents de la seva adhesió – també molt matisada – a la Theosophia. És famosa la seva teoria sobre el simbolisme místic de cada color, arbitrària, subjectiva, però suggerent. Aquestes divagacions teòriques coincidien en el temps amb les seves primeres obres abstractes. No hi ha dubte que Kandinsky, amb aquests escrits seus i amb les seves primeres obres abstractes anteriors a la Gran Guerra, preparava “profèticament” i obria camins cap a un futur insospitat. Diu en el llibre que comentem:

“L’artista conscient no s’acontenta amb copiar fidelment un objecte material com si fos un objectiu fotogràfic; intenta “idealitzar-lo” tot excloent-li els detalls innecessaris, estilitzar-lo, una operació que demà es dirà d’una altra manera. En art, la còpia és inútil. Aquest afany de concentrar-se en l’expressió és el punt d’arrencada perquè l’artista avanci envers objectius purament artístics, és a dir estrictament pictòrics. L’artista deixa de banda l’argument “literari” i es concentra estrictament en la composició de tot el quadre, creant formes que s’interelacionen, es combinen tot subordinant-les a la composició total”.

KANDINSKY 7

Composition IX, 1936, oli/tela, 113,5 x 195 cm, Paris, Centre Pompidou

La gran aportació de Kandinsky a la història de la pintura i de l’art va consistir a eliminar el concepte de l’art com a disciplina o doctrina institucionalitzada, històrica, i pensar l’art com a pura operació estètica, espiritual, com a comunicació intersubjectiva, fent de la lliure subjectivitat l’element bàsic de l’art, talment que aquesta opció esdevé un manera d’existir i d’actuar. Amb Kandinsky irromp en el segle XX una part important del pensament del gran escriptor romàntic Friedrich Schiller.

Josep de C. Laplana

 

 

 

 

Anuncis

2 thoughts on “‘De l’espiritual en l’art’, de Kandinsky

  1. Joan Ferrer 9 Juliol, 2015 / 11:04 pm

    No fa gaire que vaig rellegir “De l’espiritual a l’art” i hi vaig descobrir encara més aspectes de la transcendència de l’art. Interessant la seva “sinestesia”, sentir sons en cada color, veure colors en cada so, saborejar colors… Em recorda la frase de Sor Juana Inés de la Cruz: “Oyeme con los ojos”.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s