Històric d’activitats

La Creació de Haydn, nova lliçó d’Oriol Pérez Treviño
14/09/2018
Nou curs de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat, en què el musicòleg Oriol Pérez Treviño va introduir-nos a l’obra mestra de F. J. Haydn (1732-1809), La Creació. Compost entre 1796 i 1797, el músic no només va apostar per la creació d’un oratori barroc, amb un llenguatge musical clàssic, sinó que també hi va dipositar i materialitzar les seves fermes creences religioses. Va contribuir decididament a aquest univers la trobada amb l’astrònom i oboista William Herschel (1738-1822), descobridor el 1781 del planeta Urà, que amb l’ajuda d’un telescopi li va permetre observar el firmament. Aquella experiència va ser fonamental per a un oratori que troba en l’estètica del sublim la seva màxima justificació; això és: mostrar i possibilitar una experiència de l’infinit en els oients. El llibret anònim anglès original (The Creation of the World) s’havia escrit basant-se en tres fonts literàries: els llibres del Gènesi i els salms (pertanyents a l’Antic Testament) i el poema èpic El paradís perdut de John Milton (1608-1674).

Cloenda del curs amb El Messies de Händel
22/06/2018
Poques obres en la història de la música occidental tenen la particularitat que en ser anomenades s’hi afegeixi, d’immediat, el nom del seu creador. El Messies de Händel és una d’aquestes obres. Händel va compondre fins a trenta-dos oratoris. Des de la seva estrena el 13 d’abril de 1742 fins a una interpretació just sis dies abans de la seva mort (ocorreguda el 14 d’abril de 1759), va ser un oratori que es va interpretar més de cinquanta vegades i es va erigir, així, en l’obra més coneguda i exitosa del compositor de Halle. Som davant d’una de les més grans peces de la història de la música. En aquesta sessió hem abordat el nucli del naixement d’aquesta partitura canònica de la música occidental, així com també al moment de crisi absoluta viscuda per Händel que posteriorment va ser capaç de transformar-la i deixar-se inspirar per la mateixa divinitat.

Liebestod, amb Xavier Pardo
08/06/2018
El pianista Xavier Pardo va tornar a actuar a Santa Cecília de Montserrat amb un programa titulat Liebestod (“mort d’amor” o “mort de desig”, en alemany) que incloïa peces de Bach, Wagner, Liszt, Ravel i Smetana. El programa neix d’una recerca personal per donar contingut a elements abstractes com els somnis, la passió i els sentiments, que el músic vehicula a través d’aquestes partitures. En totes elles s’hi respirava la malenconia dels records i els somnis i esperances no acomplertes. Una altra tarda musical exquisida que va omplir l’església de Santa Cecília.

Meditació sobre el cicle de les estacions
18/05/2018
El P. Bernabé Dalmau, monjo de Montserrat, va pronunciar la conferència meditativa El ritme de les estacions en l’espiritualitat cristiana. La ponència va remarcar com el cicle natural agrícola va influir en les festes jueves i com el cristianisme, en certa manera continuador del judaisme, va compondre el seu calendari d’acord amb la tradició jueva i transformant, tot donant-hi un sentit nou, antigues festes tradicionals del paganisme romà. La connexió del cicle solar i els elements de la natura amb els fets cabdals del cristianisme ens fa adonar de la dimensió ecològica que va subratllar el Papa Francesc en l’encíclica Laudato Si.

Puigdollers debuta com a poeta
04/05/2018
Bernat Puigdollers, historiador de l’art i membre de l’equip directiu del Museu de Montserrat, va fer el seu debut com a poeta a l’església de Santa Cecília el passat divendres 4 de maig. Bernat s’ha fet com a poeta principalment a l’ombra de J. Corredor-Matheos i d’altres com José Cruset. Acompanyat de l’actriu Nú Miret, que va fer la lectura dels poemes, Puigdollers va anar desgranant els eixos de la seva producció poètica, que planteja com una manera d’entendre el món. La seva obra es fa preguntes existencials, sobre el jo, sobre la vida i la mort, i ho fa d’una manera depurada al màxim, amb les paraules estrictament justes, triades i precises, com si haguessin passat per un alambí, sense un bri de pols. Bernat és un poeta sense concessions al sentimentalisme, va de dret al nucli de la qüestió que planteja, sense distreure’ns amb flors i violes. Un poeta més madur que els seus 26 anys. Esperem que aviat vegi la llum el llibre L’únic paper de l’aire, que vam gaudir en primícia a Santa Cecília.

Reflexió sobre les beguines
13/04/2018
El P. Josep de C. Laplana, director del Museu de Montserrat, va pronunciar una conferència-meditació sobre les beguines. Laplana va reivindicar l’actualitat de les beguines i el seu paper per posar en valor la dona en la societat medieval. Les beguines constitueixen una institució molt peculiar: dones cristianes que viuen juntes però cadascuna a la seva casa sense regla, ni congregació ni fundadora, absolutament lliures. Cadascuna vivia de les seves rendes o del seu treball en hospitals o escoles. Aquest moviment religiós va produir una literatura mística femenina i feminista molt especial, sobretot a Flandes als segles XIII i XIV. Jordi-Xavier Romero va llegir alguns dels textos que ens van convidar a la reflexió. Volem agrair especialment a la quinzena de persones que hi van assistir en una tarda complicada pel mal temps i pel tall de la carretera per un esllavissament.

El teclat alemany
16/03/2018
Vam tenir l’oportunitat de gaudir d’una tarda musical excelsa amb el concert del pianista Eudald Buch. Amb el títol “El teclat alemany”, aquest jove músic de només 21 anys i format a l’Escolania de Montserrat, va oferir un repertori de peces de Bach, Mozart i Brahms que va fer les delícies de les 80 persones que omplien l’església. És la segona vegada que Buch toca a Santa Cecília i els dos cops ha demostrat que és un virtuós.

El P. Mennekes, a Montserrat
23/02/2018
Divendres passat 23 de febrer el P. Friedhelm Mennekes va cloure a Santa Cecília de Montserrat el cicle de tres conferències sobre espai sagrat i art contemporani, en col·laboració amb la Fundació Joan Maragall i la Fundació Vila Casas. La de Montserrat va ser més específica sobre l’altar de creu de Chillida a l’església de Sant Pere de Colònia. El P. Mennekes també va parlar del crucificat de Saura i de les creus de Tàpies -amb els dos artistes tenia especial amistat. Com en les grans ocasions (visita de Sean Scully o els concerts de Santa Cecília) l’espai estava ple de gent interessada i alguns venien de lluny “ex professo”. El P. Mennekes ens coneixia per referències a Internet i igualment coneixia l’espai, però en veure Santa Cecília in situ en va quedar meravellat i ens va dir que l’Espai d’Art Sean Scully el considerava entre els quatre o cinc espais sagrats amb l’art contemporani de primer nivell més emblemàtics de tot el món. Un honor i una responsabilitat molt gran per a nosaltres. També es va interessar pel funcionament de l’Institut Art i Espiritualitat i ens va dir que la nostra programació estava en línia amb el que ell feia o desitjava fer a Sant Pere de Colònia, únicament que la música que sona allà és rabiosament contemporània. El P. Mennekes ha estat tres dies a Montserrat i hem pogut dialogar amb ell llargament; hem concebut nous projectes i, sobretot, ens ha encoratjat a seguir treballant en la línia actual. Per a nosaltres ha estat un plaer tenir com a hoste una personalitat d’aquest nivell.

Bach amb Oriol Pérez Treviño
09/02/2018
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ens va endinsar en La Passió segons Sant Mateu (1727) de Bach en aquesta nova audició comentada. Tal com ell afirma, no és una obra més dins de l’immens catàleg de peces de J. S. Bach (1685-1750). Convertida en l’obra referencial d’aquest catàleg des de la recuperació impulsada per Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), el 1829 a Berlín, cada audició suposa ja no només la corroboració del geni bachià sinó l’endinsament en qüestions teològiques que, indubtablement, Bach va tenir d’allò més en compte.

Llena desxifra Tàpies
26/01/2018
Antoni Llena va posar llum a l’obra de Tàpies en la seva conferència a Santa Cecília. La coneixença d’amistat amb Tàpies i la pròpia sensibilitat de Llena com a creador plàstic ens van endinsar en l’espiritualitat de l’obra de Tàpies. Llena ens va parlar dels contrastos de Tàpies en la seva personalitat, però també de com traslladava les seves inquietuds vitals a la seva obra: la convicció de ser artista, la representació de la divinitat, el respecte per la mort, la feblesa del cos humà… Els comentaris de les obres projectades en pantalla va permetre als assistents conèixer una mica millor l’obra d’un dels genis de l’art del segle XX.

L’Orfeo (1607), de Claudio Monteverdi
12/01/2018
Primera activitat de 2018 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Es tractava de la VIII sessió del cicle Inspiració / Divinitat, a càrrec d’Oriol Pérez-Treviño, que és un excel·lent pedagog que ens introdueix a conèixer millor i a degustar la música clàssica. En la sessió anterior havíem escoltat les Vespres solemnes de la Mare de Déu de Monteverdi i ara vam complementar la informació amb l’Orfeu del mateix autor. Oriol té un públic addicte a les seves audicions. Hi havia 58 persones apuntades. Oriol ens va fer sentir les tres parts més importants de l’obra i vam poder seguir l’Orfeu en els seus tres moments claus: la descoberta d’Eurídice, la davallada als inferns cercant la seva estimada i l’elevació gloriosa de l’amor. Va ser molt aplaudit i amb ell vam passar una tarda memorable.

Poesia de Corredor-Matheos
15/12/2017
Darrera sessió de l’any de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Com altres anys en aquestes dates, el vam dedicar a la poesia. I vam convidar un amic i gran col·laborador de Montserrat com és el reputat crític d’art i poeta J. Corredor-Matheos. Vam gaudir d’una sessió en què l’autor va compartir el seu recorregut íntim com a poeta des de la simple però constant observació de la realitat que l’envolta, sobretot la familiar: des de la sensibilitat per una neta que acaba de néixer, a la reflexió sobre la mort. Corredor-Matheos va llegir la seva poesia sintètica i despullada, amb què sempre ha aconseguit dir molt amb molt poc, i ens va fer passar una estona formidable.

Concert de Santa Cecília
24/11/2017
El concert de Santa Cecília d’enguany el va protagonitzar el Manresa Cello Trio, format per Anna Costa, Amat Santacana i Peter Schmidt. Va ser un recital magnífic, en què el trio de violoncels va omplir la bonica sonoritat de l’església de Santa Cecília. Van interpretar peces de Cervetto, Haydn, Beethoven i Kodály, amb els arranjaments oportuns per a tres violoncels. Les melodies ens van transportar a diferents estats d’ànim, des de la vivesa d’algun minuet a l’elegància i la melangia pròpies d’aquest instrument. Va ser una estona fantàstica, i així ho va expressar el públic assistent. Al nostre canal de Youtube hi podeu veure i escoltar algun fragment.

Les vespres de Monteverdi, a Santa Cecília
10/11/2017
Nova audició musical amb els comentaris apassionats de l’expert musicòleg Oriol Pérez Treviño, que ja ha conduït set sessions del cicle “Inspiració/Divinitat”. En aquest cas, ens vam endinsar en una de les obres més fascinants, belles i revolucionàries de la música occidental: les “Vespro della Beata Vergine” de Claudio Monteverdi (1567-1643), de qui enguany es commemora el 450è aniversari del seu naixement. El compositor hi aboca totes les seves potencialitats expressives i una rica combinació d’estils compositius, en un moment històric en què creix el culte marià, com Pérez Treviño va subratllar en la seva intervenció.

El símbol a la contemporaneïtat
27/10/2017
Raimon Arola, doctor en filosofia i lletres i professor de simbologia i iconologia de la Universitat de Barcelona ens va introduir al concepte del símbol. Partint del seu origen etimològic grec, σύμβoλoν (símbolon), que vol dir unir, va parlar de la necessitat del símbol per explicar allò que està allunyat del nostre enteniment, com és la religió. Va posar de relleu la importància del símbol per entendre allò no comprensible de vegades per la nostra raó. Fent una anàlisi del moment actual que estem vivint, amb una pèrdua del rerefons comú de la cultura cristiana catòlica, va fer palesa la necessitat d’aquesta base comuna per poder-nos entendre, una base que actualment s’està buscant fora de la cultura occidental. Al segle XXI convivim amb realitats, cultures i religions diferents, cosa molt enriquidora, a la qual Arola va fer notar encara més la necessitat de coneixement d’aquests símbols per poder analitzar i fer conviure el fenomen interreligiós actual.

Meditació sobre l’exili interior
06/10/2017
El Pare dominic Jaume Boada va guiar una meditació titulada Exili interior, basada en Santa Caterina de Siena, i centrada en la necessitat que té l’ésser humà d’apartar-se de tot el “soroll” que l’envolta i “exiliar-se” dins seu per tornar al més essencial i així poder enfrontar-se al món exterior amb forces renovades i certeses trobades dins d’un mateix. Vam reflexionar sobre aquest món interior personal i aquest exili, un exili entès des de la servitud i no des de l’egoisme; allunyar-se, aturar-se, per poder créixer i contribuir de manera positiva a l’entorn proper. Santa Caterina és un exemple d’això, ella parla de la seva “cel·la interior” per expressar el desig que tenia en l’endinsament en Déu i tenir una plena experiència d’aquest a “l’ermita interior” del propi cor. Un exercici necessari i imprescindible per dedicar tota la seva vida als pobres, tal i com ho va fer.

Música callada de Mompou, amb Miquel Villalba
15/09/2017
El pianista Miquel Villalba va emocionar el públic que es va aplegar a l’església de Santa Cecília de Montserrat amb la Música callada de Frederic Mompou. L’intèrpret va oferir un recital profund i íntim, amb els quatre quaderns d’aquesta obra que resumeix la concepció pianística de Mompou a través d’una escriptura depurada, de caràcter místic, i que reflecteix de forma genuïna el darrer estil del compositor. La seva concepció harmònica tendeix a la dissonància i l’abstracció, amb un profund poder de suggestió.

Albert Cano interpreta els grans mestres alemanys
14/07/2017
Albert Cano, amb només 20 anys, és un dels pianistes amb més projecció del nostre país. Divendres passat va oferir un recital esplèndid a l’església de Santa Cecília. El jove músic, format a l’Escolania de Montserrat, va interpretar peces de grans mestres com Bach, Beethoven i Schumann, tres dels compositors alemanys més destacats, per als quals la fe o l’espiritualitat van ocupar una part central en la seva música. També hi va afegir l’obra Dos Preludis (Homenatge a Debussy), del compositor català Miquel Oliu.

Escultures de so
30/06/2017
Recital extraordinari a Santa Cecília de Montserrat amb el duo format per Lluís Heras al violoncel i Dani Garcia al piano. Van fer una acurada selecció de peces de Bloch, Beethoven, Bach, Bruch i Fauré en què cercaven el vessant espiritual d’aquests compositors, i la interpretació va ser exquisida. Els concerts a Santa Cecília tenen una gran acceptació de públic, i ho celebrem, com també estem molt contents de poder implicar-hi l’Escolania de Montserrat; en aquest cas, perquè Lluís Heras n’és professor.

La Missa en si menor de Bach. Cicle Inspiració / Divinitat (VI)
9/06/2017
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ens va presentar la Missa en Si Menor de Bach en una audició comentada en la que ens va situar en el context històric per així comprendre millor l’aparició d’aquesta peça composta al llarg de diversos anys partint de cantantes anteriors compostes a través de la tècnica de la paròdia. Amb els seus comentaris vam poder copsar els jocs que incorporà el compositor entre les tonalitats i els colors vocals escollits amb la temàtica corresponent. Tot això, com sempre, amb una voluntat d’ajudar al fidel al seu acostament a Déu. Treviño remarcà com Bach, tot i la seva adscripció al luteranisme, s’enfronta per única vegada a la composició d’un Credo colpidor.

L’espiritualitat de Gaudí
26/05/2017
L’escultor japonès Etsuro Sotoo fa quaranta anys que treballa a la Sagrada Família. En la seva conferència a Santa Cecília va desgranar el sentit profund que per a ell ha significat aportar el seu gra de sorra al temple, amb el qual se sent molt connectat. Sotoo va reflexionar sobre el pensament de Gaudí, el concepte de bellesa i espiritualitat del genial arquitecte, i els referents simbòlics que Sotoo coneix tant bé de les portes de la Façana del Naixement.

Literatura i plenitud interior
12/05/2017
El professor de la UB Albert Soler va dirigir una sessió meditativa sobre com ens nodreix la literatura al llarg de la nostra vida, de com llegir és una forma de prendre consciència i de diverses experiències de plenitud interior. Soler va llegir fragments dels Cants d’Abelone, de Joan Vinyoli; Fer el cim, de Jordi Sarsanedas; Amok, de Stefan Zweig; Al far, de Virginia Woolf i L’home a la recerca de sentit, de Víctor E. Frankl. Va ser un moment d’aprofundiment per contrastar els textos amb les vivències pròpies de cadascú.

La poesia essencial d’Antoni Clapés
28/04/2017
Antoni Clapés va compartir alguns dels textos de la seva llarga trajectòria poètica a l’església de Santa Cecília de Montserrat. És una poesia breu i essencial, en què l’escriptor reflexiona sobre el silenci, el temps i el record, entre d’altres. Vam gaudir d’una lectura íntima i propera en què els assistents, asseguts en semicercle, van poder interactuar i compartir amb Clapés el contingut dels seus poemes.

Concert vibrant de CatAlinKa
24/03/2017
El quartet vocal CatAlinKa va protagonitzar un recital vibrant i emotiu a Santa Cecília de Montserrat. L’església es va omplir de gom a gom el divendres 24 de març per a aquest concert de música ortodoxa russa i melodies eslaves populars. Els components del grup, Anna Bobrik (soprano), Vera Krasnoperova (mezzosoprano), Josep Camós (tenor) i Daniel Morales (baríton-baix), van saber connectar amb els assistents i comunicar la profunditat de les melodies. Moltes gràcies a tots els qui vau assistir!

Missa Solemnis de Beethoven
10/03/2017
El musicòleg i assagista Oriol Pérez Treviño va presentar a Santa Cecília la Missa Solemnis com una de les obres capitals de Beethoven, eclipsada potser perquè va ser estrenada, parcialment, el mateix dia que la seva celebèrrima Simfonia núm. 9, l’any 1824. Les més de cinquanta persones que van omplir l’església van poder gaudir d’alguns fragments en vídeo d’aquesta obra, amb direcció de Nikolaus Harnoncourt (1929-2016). Com sempre, les acurades reflexions de Pérez Treviño ens van situar en el context de l’època i vam poder gaudir d’una tarda sensacional.

Poesia amarada d’art d’Àlex Susanna
24/02/2017
Àlex Susanna és un entusiasta de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully, i en la seva primera intervenció a Santa Cecília va fer un repàs per algunes de les seves poesies dels darrers anys, fent èmfasi en les influències que ha rebut d’artistes de diverses disciplines. Des de les natures mortes del pintor barroc Sánchez Cotán fins a les Variacions Goldberg de Bach, passant per l’arquitectura romànica, Susanna va compartir amb els assistents un recorregut molt personal, amè i sensible.

Lectura de Sant Joan de la Creu
10/02/2017
El director del Museu de Montserrat, Josep de C. Laplana, va pronunciar divendres passat dia 10 de febrer una lectura comentada de poemes de Sant Joan de la Creu, dins de la programació de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat. Aquesta era la segona sobre Sant Joan de la Creu que oferia el P. Laplana. L’any passat va dissertar sobre Mística i Eros en el Càntic espiritual. Aquest any tractava de La noche oscura i l’experiència mística de Sant Joan de la Creu en base a quatre poemes: La noche oscura, La llama de amor viva, Aunque es de noche i Toda ciencia trascendiendo. Jordi-Xavier Romero va exercir magníficament de rapsode al costat del ponent. L’església era plena de públic, gairebé una seixantena. La sessió poètica va ser intensa, profunda i nutritiva.

Gran recital de piano amb Eudald Buch
13/01/17
Recital extraordinari del jove pianista Eudald Buch, exescolà de Montserrat, que va interpretar amb solvència Obertura a la francesa, BWV 831, de Bach, i Sonata en Mi major Op. 109, de Beethoven. Eudald Buch és un jove talent de present i amb molt futur que ens va fer gaudir als assistents d’una estona magnífica.

Poesia espiritual de David Jou
16/12/16
L’última sessió de l’any 2016 va ser un recital de poesia de David Jou. Científic i professor de la UAB, Jou ha basat bona part del seu treball en la conjunció de ciència, fe i poesia. Jou va convidar a reflexionar amb evocacions sobre el solstici d’hivern, la Creació i l’Univers i aspectes vinculats al naixement de Crist i al misteri del Nadal. Els seus poemes desprenen un profund sentit humanista i, en ple Advent, van significar un preàmbul ideal de preparació per a les festes nadalenques.

Art cinètic amb Jordi Pericot
2/12/2016
L’artista Jordi Pericot va pronunciar una conferència molt interessant per explicar l’art cinètic i les seves aportacions. En el context del franquisme i el desig de llibertats, Pericot va situar aquest corrent com un intent d’apropar l’art a l’individu. L’artista va subratllar que el cinetisme vol incidir en la funció eminentment social de l’art i en l’estímul del pensament crític, negant l’obra única i promovent aquesta com un procés d’autoria compartida.

Concert de Santa Cecília
25/11/2016
La jove arpista Esther Piñol va delectar-nos en el Concert de Santa Cecília, divendres passat, 25 de novembre, a l’església de Santa Cecília de Montserrat. Piñol és una intèrpret excel·lent i va demostrar que domina l’instrument amb un repertori que va incloure obres de Fauré, Britten o Granados, entre d’altres. Volem que la música sigui un pilar de la programació de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully, i la celebració de la patrona va ser un recital de gran nivell.

Apunts bíblics en la poesia de Comadira
11/11/2016
L’escriptor i pintor Narcís Comadira (Girona, 1942) va protagonitzar una lectura de poemes propis a Santa Cecília. La selecció poètica va tenir com a fil conductor les referències bíbliques que Comadira ha anat incorporant als seus versos al llarg dels anys. Com ell va explicar, aquesta tendència és fruit de la importància que va tenir la Bíblia en la seva formació i en el seu recorregut vital. Amb cada vers anava intercalant i comentant la referència concreta. Especialment punyent va resultar la lectura del seu poema Rèquiem, inspirat en l’ofici de difunts.

Plató i la bellesa
28/10/2016
Divendres passat vam compartir una nova sessió de meditació a Santa Cecília de Montserrat. Aquesta vegada el contingut va ser filosòfic, amb els comentaris de Joan Ferrer Clausell, que ens va introduir en el pensament de Plató. El ponent va proposar una interessant reflexió sobre la bellesa a partir dels diàlegs platònics, que ens va permetre connectar amb el món clàssic amb els ulls d’avui. Des de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully seguim treballant per oferir una programació de qualitat. La propera cita, el dia 11 de novembre, serà un recital poètic amb Narcís Comadira. Us hi esperem!

L’Oratori Elies de Mendelssohn
07/10/2016
El musicòleg Oriol Pérez Treviño presenta a Santa Cecília la quarta sessió del cicle Inspiració / Divinitat amb una audició comentada de l’Oratori Elies de Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Aquest oratori, malgrat que és poc habitual de trobar a les programacions musicals, ha de considerar-se ja no tan sols com una de les obres més destacades del catàleg de Mendelssohn, sinó una de les obres amb més rellevància de la història de la música occidental del segle XIX.

Reflexió amb textos de Llull
23/09/2016
El Dr. Pere Villalba i Varneda, Doctor en Filologia Clàssica i membre del Raimundus Lullus Institut, va dirigir una meditació basada en la “via amoris” en els escrits de Ramon Llull. Ens vam sumar a les activitats de l’Any Ramon Llull amb una estona d’aprofundiment i silenci a partir de textos del Llibre de contemplació en Déu (Mallorca 1271-22 d’abril de 1272 en àrab i 1 de gener de 1273 en català; ORL II-VIII, 1906-1914; OE II, 1960). Les meditacions sobre l’ésser diví i la natura del gran intel·lectual mallorquí tenen com a eix troncal l’alegria de viure, que el Dr. Villalba ens va encomanar amb una introducció ben didàctica i amb la lectura dels textos.

Nou disc de música espiritual contemporània
09/09/2016
Divendres passat, dia 9 de setembre, l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília i l’Escolania de Montserrat vàrem presentar el CD Música espiritual contemporània, fruit de la primera col·laboració entre ambdues entitats montserratines, editat per Discos Abadia de Montserrat (DAM). Va ser un acte emocionant, en què la quarantena d’assistents vam poder gaudir de la música explicada pels músics implicats: P. Sergi d’Assís, Prefecte de l’Escolania; Llorenç Castelló, director de l’Escolania de Montserrat, i Bernat Vivancos, compositor reconegut internacionalment, i que va ser director del cor infantil de Montserrat entre 2007 i 2014.
Aquest disc està conformat per quatre peces de música religiosa contemporània amarades de transcendència, que ajuden a la meditació, i que pertanyen al repertori de l’Escolania. Es tracta del Pare Nostre (Vater Unser), d’Arvo Pärt, un compositor d’Estònia famós per haver conjuminat la música més moderna i minimalista amb temes religiosos de litúrgia bizantina i romana; la segona obra és Eli, Eli, de l’hongarès György Deák-Bardos, que forma part de la seva Parasceve Suite; la tercera és Pie Jesu, d’Andrew Lloyd-Webber, que s’integra en un Rèquiem que va compondre el 1985 en memòria del seu pare; i, finalment, l’Ave Maria, de Bernat Vivancos, que reactualitza la popular Ave Maria de Schubert. L’audició d’aquestes quatre peces efectivament arriba al cor.

Cançons russes a Santa Cecília
22/07/2016
La darrera cita del curs, abans de les vacances d’estiu, va ser un magnífic recital de cançons russes amb el trio format per Maria Mateu (soprano), Natalya Chabànova (contralt) i Rossend Solvas (piano). Era la tercera vegada que oferien aquest espectacle ple de sensibilitat i matisos, amb peces de compositors russos del segle XIX com Txaikovski i Rakhmàninov, entre altres. Com en altres ocasions, la música va fer emocionar el públic a l’església de Santa Cecília.

Pardo interpreta Liszt
17/06/2016
El pianista Xavier Pardo va omplir de música l’església de Santa Cecília de Montserrat en un concert magnífic, en què va interpretar diferents peces de Franz Liszt. Va ser un recital intens, vibrant, en què Xavier Pardo va transmetre la contundència i alhora la delicadesa d’aquest mestre del romanticisme. El “pelegrinatge interior” que proposava al programa va entusiasmar al públic, en el primer concert de piano organitzat a la capella de Santa Cecília per l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully.

El Parsifal de Wagner
27/05/2016
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ha dirigit a Santa Cecília de Montserrat un magnífic cicle de tres audicions musicals comentades sota el tema Inspiració / Divinitat. Després d’haver abordat les figures de Bach-Mendelssohn i Johannes Brahms, va dedicar aquesta darrera sessió a una de les obres més fascinants d’Occident: el festival iniciàtic escènic Parsifal de Richard Wagner (1813-1883). Va ser una audició intensa i emotiva, que també va incloure una breu projecció en vídeo de la peça. La sintonia amb l’Oriol ha estat molt bona i l’hem convidat a fer una altra audició en la programació de tardor de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully.

Sobre l’espiritualitat en l’art de Bill Viola
13/05/2016

La historiadora de l’art Lourdes Cirlot va fer un vibrant recorregut per l’obra de Bill Viola, amb projecció d’imatges que van permetre el públic de Santa Cecília submergir-se en el treball d’un dels artistes més compromesos amb l’espiritualitat. Cirlot va incidir en com l’artista treballa al voltant del tema de la vida i la mort al llarg de la seva trajectòria de videocreacions. Aquest cicle sempre ha estat present i tractat en l’obra de Viola des de diferents perspectives: cristianisme, zen, budisme i d’altres. El resultat és una obra impactant que té com a precedent la tradició però es desenvolupa tecnològicament de la manera més actual.

Audició de Johannes Brahms
22/04/2016

El musicòleg Oriol Pérez Treviño va introduir els assistents a la vida i obra de Johannes Brahms (1833-1897) en la segona audició del cicle Inspiració / Divinitat, que va omplir l’església de Santa Cecília de Montserrat. L’audició es va concentrar en el conegudíssim Rèquiem alemany i en com Brahms va fer un esforç per recuperar sonoritats i estructures musicals del passat. L’audició va aportar als assistents moments d’una gran emotivitat i connexió amb l’obra de Brahms, i Pérez Treviño va insistir –amb la lectura de diferents textos i converses del propi compositor– en l’estat de transcendència que aquest músic requeria per a compondre i en la inspiració divina que sentia.

Meditació amb Sant Francesc
8/4/16

Divendres passat el caputxí fra Valentí Serra ens va fer passar una hora en l’univers franciscà, desgranant frase per frase el Càntic de les Criatures que el públic podia seguir amb el fulletó il·lustrat amb les imatges que va fer Joan Miró en l’edició de 1975. Fra Valentí ens va fer sentir la germanor còsmica que Sant Francesc sentia veient el sol, la lluna, els estels, el foc, l’aigua i la mare terra, en un imponent cant de lloança al Creador, segons l’encíclica ecològica del Papa Francesc. La trentena de persones que el vam escoltar ens vam sentir privilegiats.

Càntic espiritual de Sant Joan de la Creu
11/03/16
Josep de C. Laplana, monjo i director del Museu de Montserrat, va dirigir divendres passat a l’església de Santa Cecília una lectura comentada sobre el Càntic espiritual de Sant Joan de la Creu, dins dels actes de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully. El P. Laplana va fer una introducció molt il·lustradora d’aquest poema místic, i tot seguit va intercalar-ne la lectura amb comentaris explicatius. Sota el títol “Mística i Eros”, la reflexió va abordar l’amor i el desig esponsalici com una metàfora de la unió de Déu amb l’home i de com aquest posa de relleu els aspectes espirituals de l’amor humà.

Audició amb Oriol Pérez Treviño (I)
19/02/16
El musicòleg i assagista Oriol Pérez i Treviño protagonitza un cicle de tres sessions amb el títol Inspiració / Divinitat, amb l’objectiu d’aprofundir en la inspiració musical que sorgeix d’una experiència de la divinitat. En la primera audició ens va aproximar a comprovar com la música de Bach va ser el referent per a Mendelssohn en la missió de voler acostar Déu als homes a través de la creació musical. Bon coneixedor del tema, Pérez va alternar l’audició de fragments de la Passió segons Sant Mateu de J. S. Bach i de l’Elias de Felix Mendelssohn amb comentaris molt escaients, i va animar el nombrós públic assistent a meditar-ne algunes parts.

Conferència de Pilar Parcerisas
22/01/16
La crítica d’art i curadora d’exposicions Pilar Parcerisas va protagonitzar la primera activitat de l’any 2016 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Parcerisas va pronunciar una conferència sobre la representació del sagrat en l’art del segle XX, fent un repàs exhaustiu en com alguns dels artistes més destacats havien plasmat la seva inquietud espiritual. En aquest sentit, la reconeguda historiadora de l’art va proposar una visió del retorn al sagrat des de la fragilitat de l’existència humana com un dels principals reptes que té l’art contemporani. I va oferir aquesta visió del segle XX des del canvi que suposa el pas de la iconografia religiosa a una dimensió espiritual de l’art, vist amb exemples plàstics, des de la pintura a l’acció. La xerrada va tenir lloc a l’antic refetor del monestir.

Recital poètic de Núria Candela
11/12/15
Núria Candela va emocionar els assistents al recital de poesia que va significar la darrera activitat de l’any 2015 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully. La rapsode va oferir un repertori amb alguns dels millors versos de la literatura catalana, des de Joan Maragall fins als nostres dies. El recital portava per títol Tres poemes de Nadal i un grapat d’altres poesies. El públic va poder  gaudir, en l’entorn màgic de Santa Cecília de Montserrat, de l’expressivitat i la contundència de Núria Candela recitant versos de grans mestres com Pere Quart, Martí i Pol, Salvat-Papasseit o Joan Vinyoli, entre altres. Les activitats de l’Institut continuaran el 22 de gener de 2016 amb una conferència de Pilar Parcerisas.

Concert d’Oriol Romaní i festa de Santa Cecília
20/11/15 – 22/11/15
Aquest cap de setmana hem celebrat amb goig la festivitat de Santa Cecília, patrona de la música i titular de l’església montserratina on aquest estiu hem inaugurat el nou Espai d’Art Sean Scully. Divendres, el clarinetista Oriol Romaní va protagonitzar el primer concert d’aquesta nova etapa, dins del programa d’activitats de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat. El recital, titulat Meditacions, va ser esplèndid. Romaní va combinar temes clàssics amb ritmes de jazz, i va saber crear una atmosfera idònia amb reflexions introductòries a cada peça i algunes anotacions poètiques. D’altra banda, ahir diumenge 22 de novembre vam oferir una jornada de portes obertes a l’església, que va rebre una vuitantena de visitants. Gràcies a tots i totes!

Meditació amb Hildegarda de Bingen
13/11/15
La Dra. Victoria Cirlot és la principal especialista del país en la mística alemanya del segle XII Hildegarda de Bingen. A partir de les seves “visions”, Cirlot va conduir una sessió molt interessant, que va aplegar més de seixanta persones a Santa Cecília. L’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully vol promoure el sentit del silenci i la transcendència en comunió amb l’art. Tots els assistents van gaudir d’aquesta quarta jornada de l’Institut, en què vam fer nous contactes amb artistes que esperem que ens visitin en el futur.

Scully torna a Santa Cecília
27/10/15
Un dia molt joiós per a l’Institut Art i Espiritualitat de Santa Cecília de Montserrat. L’esperada visita de Sean Scully va omplir l’església a vessar. Scully ens va parlar del sentit profund que ell atorga al seu art, de la seva vocació de “treballador” i de simplicitat per intentar arribar a l’ànima de tothom, i també va insistir en la idea de cercar la unió de les persones i les religions com a única forma d’assolir un futur de pau i prosperitat. L’artista va poder respondre les preguntes dels assistents. I després va compartir amb tothom un petit berenar a l’antic refetor del monestir.
La visita de Sean Scully ha estat doblement fructífera, atès que ha incorporat dos frescos nous a la seva intervenció artística a Santa Cecília. Un d’ells, en l’únic arc que havia quedat despullat, per atorgar major equilibri al conjunt. L’altre es va haver de refer per problemes tècnics.

Audició de cants del Llibre Vermell de Montserrat
16/10/15
El passat divendres, 16 d’octubre, vam celebrar a Santa Cecília la segona activitat de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully que consistia en l’audició dels cants del Llibre Vermell de Montserrat. L’explicació i els comentaris del P. Daniel Codina, encarregat de l’arxiu musical històric de Montserrat, ens van fer entendre perfectament el sentit religiós i cultural que tenien aquests cants sovint acompanyats amb danses. Vam escoltar la versió més acurada i simple d’aquests cants interpretats pel cor parisenc especialitzat en música sacra antiga, Ensemble Kantica, dirigit per Kristin Hoefener. Van assistir-hi una quarantena de persones que van manifestar la seva complaença per aquella hora i mitja d’informació profitosa i de descans espiritual.

Activitat inaugural
2/10/15
L’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat ha començat a caminar. El divendres 2 d’octubre vam celebrar la primera sessió de meditació silenciosa, acompanyada pel P. Abat Josep M. Soler, sobre la recerca de la pau a partir de la Regla de Sant Benet. Vam experimentar la metodologia mixta d’elements provinents de la meditació oriental i de l’occidental, de l’actitud assossegada necessària per a la meditació i de l’exposició d’un tema per rumiar durant les estones de silenci. El resultat va ser molt satisfactori, segons van comentar després els participants. Una seixantena de persones van omplir l’església en aquell moment d’aprofundiment interior. Tot seguit, els assistents van poder prendre un cafè amb coca de Montserrat en conversa distesa a l’antic refetor del monestir de Santa Cecília. Estem molt contents d’haver engegat les activitats de l’Institut i us animem a participar-hi! Podeu consultar el programa al web i al blog de Santa Cecília.

Anuncis

One thought on “Històric d’activitats

  1. joan batlle bastardas 11 Setembre, 2015 / 10:06 am

    No sabia on dirigir-me…

    Tot ens ha agradat molt..

    Per un tema pràctic hauríeu de substituir l’engomat de pres i de codis de barris , em els productes del merchansaigin .

    Per exemple en els llapis, queda la pega enganxada als dits i és un fàstic.
    Disculpeu que sigui tant prosaic o que faci servir aquest canal
    Atentament

    Joan Batlle Bastardas

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s