La poesia profunda de Chantal Maillard
06/03/2020
Va ser un privilegi comptar amb la filòsofa i poeta Chantal Maillard, qui ens va oferir la lectura poètica Darle a la caza alcance. Ens va llegir alguns fragments del seu llibre La mujer de pie i ens va desvetllar algunes de les claus principals per introduir-nos en el seu món poètic. Maillard és una de les poetes en llengua castellana més rellevants del panorama actual, autora d’una obra reflexiva i d’una gran profunditat, molt influïda per la filosofia oriental. Va ser un autèntic plaer poder escoltar els seus poemes de viva veu. Els seus versos punyents no van deixar ningú indiferent.
El Simbolisme a Catalunya
21/02/2020
El Dr. Francesc Fontbona va pronunciar una completíssima conferència sobre el Simbolisme català a final del segle XIX i començament del XX. El Simbolisme va ser una de les tendències principals del Modernisme, i a Catalunya en pintura el van conrear Riquer, Rusiñol, Brull, Tamburini, Junyent i Gual, entre altres. Al començament venia a ser una resposta estètica de caire espiritual, però es va plasmar en un estil tan agradós, per la seva temàtica d’ensomni i el joc que extreia de l’ornamentació vegetal, que molt aviat, entorn al 1900, va ser usat massivament per la nova moda Art Nouveau. Els pintors del Cercle de Sant Lluc, amb Joan Llimona al capdavant, van oferir una versió cristiana del Simbolisme.
Vicenç i Ignasi Prunés, a quatre mans
07/02/2020
Vicenç i Ignasi Prunés van protagonitzar ahir a Santa Cecília de Montserrat un concert de piano titulat “El somni italià de Bach. Un piano en família”. Vicenç Prunés és professor de l’Escolania, i el seu fill Ignasi, també pianista, es va formar al cor infantil de Montserrat. Tots dos, pare i fill, van demostrar el seu talent per separat i junts, tocant peces de Bach i Busoni. La peça central, “Concert per a orgue en re menor segons Vivaldi BWV 596”, interpretada a quatre mans. Johann Sebastian Bach coneixia bé i apreciava la música italiana del seu temps. El programa va presentar tres moments de relació: Bach component en estil italià, Bach adaptant Vivaldi i el virtuós pianista Busoni transformant la densa música de Bach en fogoses espirals de bellesa. Un recital formidable.
Un rèquiem revolucionari i romàntic
17/01/2020
El musicòleg Oriol Pérez Treviño presenta enguany a Santa Cecília de Montserrat l’audició de tres dels Rèquiems més coneguts del romanticisme musical: els d’Hector Berlioz, Johannes Brahms i Giuseppe Verdi. El primer, el de Berlioz, va engegar les activitats de 2020, el passat divendres 17 de gener, amb l’església plena. Pérez el qualifica com un rèquiem “revolucionari i romàntic” d’un autor que, al llarg de la seva carrera, va abordar la composició d’importants obres religioses, entre les quals la seva “Grande Messe des morts” (1837) s’erigeix com una de les més destacades. Va ser una autèntica lliçó per submergir-nos, no només en el context històric, sinó també en la potència emocional d’aquesta peça.
Poesia d’alt nivell amb Feliu Formosa
20/12/2019
Va ser un privilegi comptar amb la presència del poeta Feliu Formosa, que ens va llegir una selecció de poemes que repassaven tota la seva trajectòria literària des dels seus orígens, l’any 1972, fins a l’actualitat. A través d’una poesia d’alt nivell cultural però d’expressió espontània i directa, ens vam endinsar en el seu món poètic, que té el centre de gravetat en els principals temes de la literatura universal: l’existència humana i la futilitat de la vida, l’amor i la mort. Amb acte tanquem un gran 2019 a Santa Cecília.
Cançons noucentistes
22/11/2019
Excel·lent recital per celebrar la festivitat de Santa Cecília. Elena Copons (soprano) i Jordi Armengol (piano) van oferir un programa amb cançons catalanes escrites durant les primeres dècades del segle XX, tot seguint la nova estètica del moment. Toldrà, Serra i Rodrigo troben la inspiració en les poesies de Carner, Sagarra i Verdaguer. Temes com la natura, l’amor i l’home són presents en aquestes cançons. En les sis peces catalanes harmonitzades per Robert Gerhard i estrenades a Viena amb gran èxit per Conxita Badia els assistents vam poder apreciar l’enginy i l’originalitat d’uns acompanyaments que respecten i eleven al màxim les melodies de les cançons.
Sobre el sagrat en l’art contemporani
25/10/2019
El professor Amador Vega va posar de relleu en aquesta conferència com l’art contemporani ha expressat les inquietuds existencials dels éssers humans i, molt especialment, les manifestacions del «sagrat». De manera independent als debats intel·lectuals sobre el fenomen de la secularització de les societats modernes, Vega va mostrar que l’obra d’alguns artistes significatius com Lucio Fontana o Anish Kapoor, més enllà de les seves confessions religioses, accepten el repte de donar forma a allò que escapa a tota forma. L’ambigüitat que l’arquitectura, la pintura o l’escultura atorguen a allò sagrat queda palesa també en la sala de reflexió que Antoni Tàpies va dissenyar per a la Universitat Pompeu Fabra. Vega va voler retre homenatge al P. Lluís Duch, mort recentment, recollint algunes idees centrals del seu pensament.
Recital extraordinari de guitarra clàssica
11/10/2019
Philippe Mouratoglou (París, 1973) va oferir un concert extraordinari a Santa Cecília de Montserrat. Era el primer cop que hi programàvem un recital de guitarra clàssica, i el resultat va ser excel·lent. El músic francès va interpretar un repertori basat en l’homenatge a Ferran Sor (1778-1839) del seu darrer disc, i va tocar també peces de Francesco da Milano i Giulio Regondi. Mouratoglou va encisar el públic amb una interpretació magistral. Volem agrair especialment la col·laboració de Paul Estienne i del P. Daniel Codina, que van fer possible aquest concert.
La religiositat de Rusiñol
27/09/2019
En aquesta conferència sobre la religiositat i les creences de Santiago Rusiñol vam conèixer una mica millor la figura polifacètica d’aquest artista emblemàtic del modernisme català. L’actitud de Rusiñol sobre la religió desconcertava uns i altres. Ell, però, se sentia més enllà de les categories religioses habituals. En la xerrada, observant la pintura de Rusiñol, el P. Laplana, director del Museu de Montserrat i gran especialista en Santiago Rusiñol, va resseguir l’itinerari vital, artístic i espiritual, sovint críptic, i que cal saber interpretar, d’aquest geni.
La Missa en do menor de Mozart
13/09/2019
L’anomenada Gran Missa en do menor KV 427 s’erigeix com una de les obres més enigmàtiques del catàleg de música religiosa de Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Aquesta missa, inacabada, està influenciada per Bach. El musicòleg Oriol Pérez Treviño va obrir el nou curs després de l’estiu amb la tercera sessió d’aquest any dedicada a Mozart.
La pintura de Mercè Rodoreda
28/06/2019
Mercè Ibarz, escriptora i periodista cultural, va pronunciar la conferència Rodoreda i la pintura (quan el món s’ha ensorrat), en què ens va endinsar en la faceta pictòrica de la reconeguda escriptora d’obres canòniques de les lletres catalanes com Mirall trencat o La Plaça del Diamant. Als anys 50, després de dues guerres, Mercè Rodoreda enceta a París una faceta nova: la pintura. Fa aiguades i collages. Se’n conserven prop de dues-centes. En ple exili, és un moment de crisi material i espiritual per a ella. Ha fet contes, poesia i teatre a Llemotges i Bordeus, però la novel·la no li surt. La seva pintura, vigorosa i moderna, té clares influències de les obres del moment de l’art brut, Miró, Klee, De Sucre, Michaux, Picasso, Kandinsky. Sobretot en l’art brut i en l’art dels infants. Una dedicació que li obrirà les portes de la novel·la, a Ginebra, on emergiran les seves veus narradores de postguerra, que bé poden ser considerades art brut pel que tenen de criatures fora del cànon de la història.
La flauta màgica, de Mozart
14/06/2019
Tretzena sessió dirigida pel musicòleg Oriol Pérez Treviño a Santa Cecília, aquesta vegada dedicada a l’obra Die Zauberflöte (La flauta màgica) de W. A. Mozart (1756-1791). Pérez Treviño, com és habitual, va desgranar el context històric de la peça i el seu argument, en un brillant exercici d’erudició i síntesi, en què anava intercalant comentaris amb l’audició de fragments de La flauta màgica. Com ell va explicar, no és una òpera més. Va ser composta en el darrer i fructífer any de la vida del geni de Salzburg i, com cap altra obra, mostra l’estret lligam de la personalitat mozartiana amb la francmaçoneria.
Art, mite i símbol, amb Mireia Rosich
24/05/2019
La historiadora de l’art Mireia Rosich, directora del Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, va oferir un viatge apassionat per la mitologia i l’art. Malgrat la pluja i la boira, cinquanta persones van pujar fins a Santa Cecília de Montserrat. Rosich ens va conduir per diferents civilitzacions de l’antiguitat i ens va mostrar com aquestes han donat respostes similars a les preguntes bàsiques de la condició humana a partir dels seus mites. Davant les preguntes eternes que causaven incertesa, por o sofriment, el mite apareixia amb tota la potència de les seves imatges per explicar l’origen del món, representar l’univers, mostrar l’espectacle de la natura i així connectar els habitants del lloc amb el rastre del sagrat. Aquest camí interior a través del mite i l’art, va concloure, és una necessitat inherent de l’ésser humà d’ahir i avui.
Gemma Gorga: la poesia com a camí
12/04/2019
La poeta Gemma Gorga va protagonitzar una vetllada literària a Santa Cecília de Montserrat amb una lectura dels seus poemes. El treball de Gemma Gorga perfila la poesia com un itinerari vital que cerca, sobretot, el silenci i la pau interior. Va ser una lectura amena i reflexiva, en què l’autora va convidar els assistents a deixar-se endur per la poesia com un camí ple d’incerteses que és impossible dominar o entendre. Gorga és professora de filologia a la UB i les seves grans passions són la poesia, la traducció i la gastronomia.
Delicat forte-piano de Roger Illa
29/03/2019
El pianista Roger Illa va interpretar Les Set Paraules de Crist a la Creu, una peça de Joseph Haydn de 1785 que responia a un encàrrec de la Catedral de Cadis per al Divendres Sant. L’actuació va ser magistral, delicada i propera, amb un instrument original d’aquesta època, un forte-piano de taula Érard & Frères de 1805. El diàleg entre el musicòleg Jordi Clapés i Roger Illa que va precedir el concert va exposar breument les principals característiques musicals de l’obra i el seu context.
Les beguines i la mística renana
08/03/2019
Coincidint amb el Dia de la Dona, 8 de març, el P. Josep de C. Laplana, director del Museu de Montserrat, va glossar la importància històrica de les beguines com a moviment religiós renovador, exclusivament femení, en l’Església medieval. Les beguines eren geloses de la seva llibertat personal, vivien com a religioses en colònies però sense vots ni fundador reconegut. Algunes d’elles van escriure les seves experiències místiques, tot utilitzant les llengües vernacles. Aquests escrits, a més del valor místic, són monuments de la filologia germànica dels segles XII i XIII. La mística de les beguines es nodria dels textos dels grans teòlegs espirituals de la zona del Rin (Ruysbroeck, Eckhart, Tauler i Suso). D’aquest humus van sortir els moviments laïcals dels Amics de Déu i, un segle més tard, els Germans de la Vida Comuna, laics i sacerdots en igualtat de drets lliurats a la pregària, a l’estudi i l’ensenyament, sense vots religiosos i sense fundador. En aquest context predominava el sentit laïcal del cristià i la lectura directa de la Bíblia i dels llibres religiosos en llengua vernacla.
El Rèquiem de Mozart
22/02/2019
Dotzena edició del cicle Inspiració/Divinitat a Santa Cecília amb el musicòleg Oriol Pérez Treviño, que ens va introduir en la darrera obra de W. A. Mozart (1756-1791), el Rèquiem en re menor KV 626. Tot i ser una peça molt coneguda, Pérez Treviño va insistir en un aspecte poc tractat, com és la dimensió religiosa ja no tan sols del propi Rèquiem sinó del compositor, un dels grans genis de la història de la música occidental. La música de Mozart s’eleva d’allò humà i ens transporta a zones on intuïm el misteri d’una presència que sembla transcendir a la mateixa música. Amb el to didàctic habitual, Oriol Pérez Treviño va endinsar-nos en la composició amb comentaris de fragments i projeccions en vídeo. En aquest 2019 ens hem proposat aprofundir en algunes obres del geni de Salzburg amb dues xerrades més.
La funció espiritual de la música
08/02/2019
L’església de Santa Cecília de Montserrat es va omplir per assistir a la conferència del P. Sergi d’Assís Gelpí, monjo de Montserrat, que va abordar el tema “La música, experiència espiritual oberta a tothom”. El P. Sergi d’Assís està acostumat a fer classes i va fer una exposició molt didàctica i entenedora, tot acompanyant la seva intervenció de vivències com a prefecte de l’Escolania en viatges a Rússia o Xina, en què va destacar la reacció de la gent davant de la música cantada pels escolans. Cal entendre la música o simplement deixar-se emocionar? Cal una sensibilitat o un coneixement intel·lectual per comprendre-la? No hi ha barreres. El P. Sergi d’Assís va mostrar dos vídeos que van emocionar el públic: el primer, de l’exescolà Lluís Travesset (present a l’acte) cantant el Pare Nostre d’Arvo Pärt, peça que es pot escoltar a l’audioguia de Santa Cecília; el segon, un vídeo d’un jovenet Albert Cano a l’Escolania quan, amb 13 anys, ja s’albirava el seu futur com a pianista. La sessió va aprofundir en l’interès per escoltar i fruir la música.
Les variacions Goldberg, comentades i interpretades
25/01/2019
El Trio Ørfeu va omplir Santa Cecília de Montserrat de gom a gom en la interpretació de Les variacions Goldberg de Bach. El trio, integrat per Joan Sancho (violí), Ònia Tomàs (violoncel) i Jordi Roure (viola), va estrenar un muntatge que comença amb un audiovisual comentat, en què cerquen un significat extramusical d’aquesta composició. El vídeo mostrava informacions i anècdotes relacionades amb Les variacions Goldberg, amb la finalitat d’incrementar l’experiència plena de la música, mentre els músics tocaven alguns fragments curiosos per passar després a la interpretació completa. Una tarda musical sensacional. Gràcies a tots i disculpeu els que no vau poder assistir-hi perquè l’aforament estava complet.
La poesia de Miquel de Palol
14/12/2018
Miquel de Palol va omplir amb la seva poesia la darrera sessió de l’any 2018 a Santa Cecília de Montserrat. L’escriptor va llegir una tria de poemes de la seva llarga trajectòria literària, entre ells alguns encara inèdits. Miquel de Palol es defineix com “un aprenent que practica en els límits”. En els seus versos vam copsar profunditat i sarcasme, tendresa, ironia i humor.
Esplèndid concert de violoncels
23/11/2018
L’AIMS (Acadèmia Internacional de Música de Solsona) va oferir un concert esplèndid per celebrar la festa de Santa Cecília 2018, en què els assistents que van omplir l’església van poder gaudir de l’art del primer faristol de violoncels de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. Peter Thiemann i Guillaume Terrail van interpretar obres del barroc, del classicisme i del romanticisme, també alguns temes divertits del repertori operístic i peces de gran virtuosisme.
Padullés-Espasa i Händel
19/10/2018
Roger Padullés, exescolà de Montserrat, va demostrar divendres passat a Santa Cecília que és un dels millors tenors del país. Magníficament acompanyat per Dani Espasa al clavicèmbal i l’harmònium, el cantant va oferir un repertori d’àries de Händel. L’espectacle, titulat Eclipsi total, té la ceguesa com a fil conductor i clou amb l’escenari a les fosques, com a símbol que Händel va perdre la vista al final de la seva vida. Els intèrprets van seleccionar les peces en funció del text que s’hi canta, el moment en què van ser compostes per Händel i també segons criteris purament personals d’atracció cap a melodies que toquen la fibra. Una tarda musical excelsa.
Lliçó sobre l’art del vitrall
28/09/2018
Antoni Vila Delclòs, artista plàstic i historiador del vitrall, va oferir una interessant conferència sobre la història del vitrall i el seu paper com a element artístic i espiritual. Vila va fer un repàs de la doble funció del vitrall des del seu inici a l’Europa dels segles XI-XII: la de tancament físic per protegir els fidels i temperar les inclemències del temps a l’interior dels temples i la d’explicar històries i, per tant, de moralitzar la societat. Aquestes dues funcions han anat sempre lligades l’una amb l’altra i s’han complementat, han crescut tècnicament i estèticament i han arribat fins als nostres temps, encara que moltes vegades s’hagi considerat aquest art com a menor i lligat a l’arquitectura. No és fins a començament del segle XX que aquests conceptes canvien i es transformen, evolucionant i donant a l’art del vitrall un concepte encara més ampli amb la incorporació de l’abstracció com a forma d’expressió. Vila també va aprofundir en el treball a la Sagrada Família, en col·laboració amb el seu pare, l’artista Joan Vila Grau.
La Creació de Haydn, nova lliçó d’Oriol Pérez Treviño
14/09/2018
Nou curs de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat, en què el musicòleg Oriol Pérez Treviño va introduir-nos a l’obra mestra de F. J. Haydn (1732-1809), La Creació. Compost entre 1796 i 1797, el músic no només va apostar per la creació d’un oratori barroc, amb un llenguatge musical clàssic, sinó que també hi va dipositar i materialitzar les seves fermes creences religioses. Va contribuir decididament a aquest univers la trobada amb l’astrònom i oboista William Herschel (1738-1822), descobridor el 1781 del planeta Urà, que amb l’ajuda d’un telescopi li va permetre observar el firmament. Aquella experiència va ser fonamental per a un oratori que troba en l’estètica del sublim la seva màxima justificació; això és: mostrar i possibilitar una experiència de l’infinit en els oients. El llibret anònim anglès original (The Creation of the World) s’havia escrit basant-se en tres fonts literàries: els llibres del Gènesi i els salms (pertanyents a l’Antic Testament) i el poema èpic El paradís perdut de John Milton (1608-1674).
Cloenda del curs amb El Messies de Händel
22/06/2018
Poques obres en la història de la música occidental tenen la particularitat que en ser anomenades s’hi afegeixi, d’immediat, el nom del seu creador. El Messies de Händel és una d’aquestes obres. Händel va compondre fins a trenta-dos oratoris. Des de la seva estrena el 13 d’abril de 1742 fins a una interpretació just sis dies abans de la seva mort (ocorreguda el 14 d’abril de 1759), va ser un oratori que es va interpretar més de cinquanta vegades i es va erigir, així, en l’obra més coneguda i exitosa del compositor de Halle. Som davant d’una de les més grans peces de la història de la música. En aquesta sessió hem abordat el nucli del naixement d’aquesta partitura canònica de la música occidental, així com també al moment de crisi absoluta viscuda per Händel que posteriorment va ser capaç de transformar-la i deixar-se inspirar per la mateixa divinitat.
Liebestod, amb Xavier Pardo
08/06/2018
El pianista Xavier Pardo va tornar a actuar a Santa Cecília de Montserrat amb un programa titulat Liebestod (“mort d’amor” o “mort de desig”, en alemany) que incloïa peces de Bach, Wagner, Liszt, Ravel i Smetana. El programa neix d’una recerca personal per donar contingut a elements abstractes com els somnis, la passió i els sentiments, que el músic vehicula a través d’aquestes partitures. En totes elles s’hi respirava la malenconia dels records i els somnis i esperances no acomplertes. Una altra tarda musical exquisida que va omplir l’església de Santa Cecília.
Meditació sobre el cicle de les estacions
18/05/2018
El P. Bernabé Dalmau, monjo de Montserrat, va pronunciar la conferència meditativa El ritme de les estacions en l’espiritualitat cristiana. La ponència va remarcar com el cicle natural agrícola va influir en les festes jueves i com el cristianisme, en certa manera continuador del judaisme, va compondre el seu calendari d’acord amb la tradició jueva i transformant, tot donant-hi un sentit nou, antigues festes tradicionals del paganisme romà. La connexió del cicle solar i els elements de la natura amb els fets cabdals del cristianisme ens fa adonar de la dimensió ecològica que va subratllar el Papa Francesc en l’encíclica Laudato Si.
Puigdollers debuta com a poeta
04/05/2018
Bernat Puigdollers, historiador de l’art i membre de l’equip directiu del Museu de Montserrat, va fer el seu debut com a poeta a l’església de Santa Cecília el passat divendres 4 de maig. Bernat s’ha fet com a poeta principalment a l’ombra de J. Corredor-Matheos i d’altres com José Cruset. Acompanyat de l’actriu Nú Miret, que va fer la lectura dels poemes, Puigdollers va anar desgranant els eixos de la seva producció poètica, que planteja com una manera d’entendre el món. La seva obra es fa preguntes existencials, sobre el jo, sobre la vida i la mort, i ho fa d’una manera depurada al màxim, amb les paraules estrictament justes, triades i precises, com si haguessin passat per un alambí, sense un bri de pols. Bernat és un poeta sense concessions al sentimentalisme, va de dret al nucli de la qüestió que planteja, sense distreure’ns amb flors i violes. Un poeta més madur que els seus 26 anys. Esperem que aviat vegi la llum el llibre L’únic paper de l’aire, que vam gaudir en primícia a Santa Cecília.
Reflexió sobre les beguines
13/04/2018
El P. Josep de C. Laplana, director del Museu de Montserrat, va pronunciar una conferència-meditació sobre les beguines. Laplana va reivindicar l’actualitat de les beguines i el seu paper per posar en valor la dona en la societat medieval. Les beguines constitueixen una institució molt peculiar: dones cristianes que viuen juntes però cadascuna a la seva casa sense regla, ni congregació ni fundadora, absolutament lliures. Cadascuna vivia de les seves rendes o del seu treball en hospitals o escoles. Aquest moviment religiós va produir una literatura mística femenina i feminista molt especial, sobretot a Flandes als segles XIII i XIV. Jordi-Xavier Romero va llegir alguns dels textos que ens van convidar a la reflexió. Volem agrair especialment a la quinzena de persones que hi van assistir en una tarda complicada pel mal temps i pel tall de la carretera per un esllavissament.
El teclat alemany
16/03/2018
Vam tenir l’oportunitat de gaudir d’una tarda musical excelsa amb el concert del pianista Eudald Buch. Amb el títol “El teclat alemany”, aquest jove músic de només 21 anys i format a l’Escolania de Montserrat, va oferir un repertori de peces de Bach, Mozart i Brahms que va fer les delícies de les 80 persones que omplien l’església. És la segona vegada que Buch toca a Santa Cecília i els dos cops ha demostrat que és un virtuós.
El P. Mennekes, a Montserrat
23/02/2018
Divendres passat 23 de febrer el P. Friedhelm Mennekes va cloure a Santa Cecília de Montserrat el cicle de tres conferències sobre espai sagrat i art contemporani, en col·laboració amb la Fundació Joan Maragall i la Fundació Vila Casas. La de Montserrat va ser més específica sobre l’altar de creu de Chillida a l’església de Sant Pere de Colònia. El P. Mennekes també va parlar del crucificat de Saura i de les creus de Tàpies -amb els dos artistes tenia especial amistat. Com en les grans ocasions (visita de Sean Scully o els concerts de Santa Cecília) l’espai estava ple de gent interessada i alguns venien de lluny “ex professo”. El P. Mennekes ens coneixia per referències a Internet i igualment coneixia l’espai, però en veure Santa Cecília in situ en va quedar meravellat i ens va dir que l’Espai d’Art Sean Scully el considerava entre els quatre o cinc espais sagrats amb l’art contemporani de primer nivell més emblemàtics de tot el món. Un honor i una responsabilitat molt gran per a nosaltres. També es va interessar pel funcionament de l’Institut Art i Espiritualitat i ens va dir que la nostra programació estava en línia amb el que ell feia o desitjava fer a Sant Pere de Colònia, únicament que la música que sona allà és rabiosament contemporània. El P. Mennekes ha estat tres dies a Montserrat i hem pogut dialogar amb ell llargament; hem concebut nous projectes i, sobretot, ens ha encoratjat a seguir treballant en la línia actual. Per a nosaltres ha estat un plaer tenir com a hoste una personalitat d’aquest nivell.
Bach amb Oriol Pérez Treviño
09/02/2018
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ens va endinsar en La Passió segons Sant Mateu (1727) de Bach en aquesta nova audició comentada. Tal com ell afirma, no és una obra més dins de l’immens catàleg de peces de J. S. Bach (1685-1750). Convertida en l’obra referencial d’aquest catàleg des de la recuperació impulsada per Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), el 1829 a Berlín, cada audició suposa ja no només la corroboració del geni bachià sinó l’endinsament en qüestions teològiques que, indubtablement, Bach va tenir d’allò més en compte.
Llena desxifra Tàpies
26/01/2018
Antoni Llena va posar llum a l’obra de Tàpies en la seva conferència a Santa Cecília. La coneixença d’amistat amb Tàpies i la pròpia sensibilitat de Llena com a creador plàstic ens van endinsar en l’espiritualitat de l’obra de Tàpies. Llena ens va parlar dels contrastos de Tàpies en la seva personalitat, però també de com traslladava les seves inquietuds vitals a la seva obra: la convicció de ser artista, la representació de la divinitat, el respecte per la mort, la feblesa del cos humà… Els comentaris de les obres projectades en pantalla va permetre als assistents conèixer una mica millor l’obra d’un dels genis de l’art del segle XX.
L’Orfeo (1607), de Claudio Monteverdi
12/01/2018
Primera activitat de 2018 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Es tractava de la VIII sessió del cicle Inspiració / Divinitat, a càrrec d’Oriol Pérez-Treviño, que és un excel·lent pedagog que ens introdueix a conèixer millor i a degustar la música clàssica. En la sessió anterior havíem escoltat les Vespres solemnes de la Mare de Déu de Monteverdi i ara vam complementar la informació amb l’Orfeu del mateix autor. Oriol té un públic addicte a les seves audicions. Hi havia 58 persones apuntades. Oriol ens va fer sentir les tres parts més importants de l’obra i vam poder seguir l’Orfeu en els seus tres moments claus: la descoberta d’Eurídice, la davallada als inferns cercant la seva estimada i l’elevació gloriosa de l’amor. Va ser molt aplaudit i amb ell vam passar una tarda memorable.
Poesia de Corredor-Matheos
15/12/2017
Darrera sessió de l’any de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Com altres anys en aquestes dates, el vam dedicar a la poesia. I vam convidar un amic i gran col·laborador de Montserrat com és el reputat crític d’art i poeta J. Corredor-Matheos. Vam gaudir d’una sessió en què l’autor va compartir el seu recorregut íntim com a poeta des de la simple però constant observació de la realitat que l’envolta, sobretot la familiar: des de la sensibilitat per una neta que acaba de néixer, a la reflexió sobre la mort. Corredor-Matheos va llegir la seva poesia sintètica i despullada, amb què sempre ha aconseguit dir molt amb molt poc, i ens va fer passar una estona formidable.
Concert de Santa Cecília
24/11/2017
El concert de Santa Cecília d’enguany el va protagonitzar el Manresa Cello Trio, format per Anna Costa, Amat Santacana i Peter Schmidt. Va ser un recital magnífic, en què el trio de violoncels va omplir la bonica sonoritat de l’església de Santa Cecília. Van interpretar peces de Cervetto, Haydn, Beethoven i Kodály, amb els arranjaments oportuns per a tres violoncels. Les melodies ens van transportar a diferents estats d’ànim, des de la vivesa d’algun minuet a l’elegància i la melangia pròpies d’aquest instrument. Va ser una estona fantàstica, i així ho va expressar el públic assistent. Al nostre canal de Youtube hi podeu veure i escoltar algun fragment.
Les vespres de Monteverdi, a Santa Cecília
10/11/2017
Nova audició musical amb els comentaris apassionats de l’expert musicòleg Oriol Pérez Treviño, que ja ha conduït set sessions del cicle “Inspiració/Divinitat”. En aquest cas, ens vam endinsar en una de les obres més fascinants, belles i revolucionàries de la música occidental: les “Vespro della Beata Vergine” de Claudio Monteverdi (1567-1643), de qui enguany es commemora el 450è aniversari del seu naixement. El compositor hi aboca totes les seves potencialitats expressives i una rica combinació d’estils compositius, en un moment històric en què creix el culte marià, com Pérez Treviño va subratllar en la seva intervenció.
El símbol a la contemporaneïtat
27/10/2017
Raimon Arola, doctor en filosofia i lletres i professor de simbologia i iconologia de la Universitat de Barcelona ens va introduir al concepte del símbol. Partint del seu origen etimològic grec, σύμβoλoν (símbolon), que vol dir unir, va parlar de la necessitat del símbol per explicar allò que està allunyat del nostre enteniment, com és la religió. Va posar de relleu la importància del símbol per entendre allò no comprensible de vegades per la nostra raó. Fent una anàlisi del moment actual que estem vivint, amb una pèrdua del rerefons comú de la cultura cristiana catòlica, va fer palesa la necessitat d’aquesta base comuna per poder-nos entendre, una base que actualment s’està buscant fora de la cultura occidental. Al segle XXI convivim amb realitats, cultures i religions diferents, cosa molt enriquidora, a la qual Arola va fer notar encara més la necessitat de coneixement d’aquests símbols per poder analitzar i fer conviure el fenomen interreligiós actual.
Meditació sobre l’exili interior
06/10/2017
El Pare dominic Jaume Boada va guiar una meditació titulada Exili interior, basada en Santa Caterina de Siena, i centrada en la necessitat que té l’ésser humà d’apartar-se de tot el “soroll” que l’envolta i “exiliar-se” dins seu per tornar al més essencial i així poder enfrontar-se al món exterior amb forces renovades i certeses trobades dins d’un mateix. Vam reflexionar sobre aquest món interior personal i aquest exili, un exili entès des de la servitud i no des de l’egoisme; allunyar-se, aturar-se, per poder créixer i contribuir de manera positiva a l’entorn proper. Santa Caterina és un exemple d’això, ella parla de la seva “cel·la interior” per expressar el desig que tenia en l’endinsament en Déu i tenir una plena experiència d’aquest a “l’ermita interior” del propi cor. Un exercici necessari i imprescindible per dedicar tota la seva vida als pobres, tal i com ho va fer.
Música callada de Mompou, amb Miquel Villalba
15/09/2017
El pianista Miquel Villalba va emocionar el públic que es va aplegar a l’església de Santa Cecília de Montserrat amb la Música callada de Frederic Mompou. L’intèrpret va oferir un recital profund i íntim, amb els quatre quaderns d’aquesta obra que resumeix la concepció pianística de Mompou a través d’una escriptura depurada, de caràcter místic, i que reflecteix de forma genuïna el darrer estil del compositor. La seva concepció harmònica tendeix a la dissonància i l’abstracció, amb un profund poder de suggestió.
Albert Cano interpreta els grans mestres alemanys
14/07/2017
Albert Cano, amb només 20 anys, és un dels pianistes amb més projecció del nostre país. Divendres passat va oferir un recital esplèndid a l’església de Santa Cecília. El jove músic, format a l’Escolania de Montserrat, va interpretar peces de grans mestres com Bach, Beethoven i Schumann, tres dels compositors alemanys més destacats, per als quals la fe o l’espiritualitat van ocupar una part central en la seva música. També hi va afegir l’obra Dos Preludis (Homenatge a Debussy), del compositor català Miquel Oliu.
Escultures de so
30/06/2017
Recital extraordinari a Santa Cecília de Montserrat amb el duo format per Lluís Heras al violoncel i Dani Garcia al piano. Van fer una acurada selecció de peces de Bloch, Beethoven, Bach, Bruch i Fauré en què cercaven el vessant espiritual d’aquests compositors, i la interpretació va ser exquisida. Els concerts a Santa Cecília tenen una gran acceptació de públic, i ho celebrem, com també estem molt contents de poder implicar-hi l’Escolania de Montserrat; en aquest cas, perquè Lluís Heras n’és professor.
La Missa en si menor de Bach. Cicle Inspiració / Divinitat (VI)
9/06/2017
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ens va presentar la Missa en Si Menor de Bach en una audició comentada en la que ens va situar en el context històric per així comprendre millor l’aparició d’aquesta peça composta al llarg de diversos anys partint de cantantes anteriors compostes a través de la tècnica de la paròdia. Amb els seus comentaris vam poder copsar els jocs que incorporà el compositor entre les tonalitats i els colors vocals escollits amb la temàtica corresponent. Tot això, com sempre, amb una voluntat d’ajudar al fidel al seu acostament a Déu. Treviño remarcà com Bach, tot i la seva adscripció al luteranisme, s’enfronta per única vegada a la composició d’un Credo colpidor.
L’espiritualitat de Gaudí
26/05/2017
L’escultor japonès Etsuro Sotoo fa quaranta anys que treballa a la Sagrada Família. En la seva conferència a Santa Cecília va desgranar el sentit profund que per a ell ha significat aportar el seu gra de sorra al temple, amb el qual se sent molt connectat. Sotoo va reflexionar sobre el pensament de Gaudí, el concepte de bellesa i espiritualitat del genial arquitecte, i els referents simbòlics que Sotoo coneix tant bé de les portes de la Façana del Naixement.
Literatura i plenitud interior
12/05/2017
El professor de la UB Albert Soler va dirigir una sessió meditativa sobre com ens nodreix la literatura al llarg de la nostra vida, de com llegir és una forma de prendre consciència i de diverses experiències de plenitud interior. Soler va llegir fragments dels Cants d’Abelone, de Joan Vinyoli; Fer el cim, de Jordi Sarsanedas; Amok, de Stefan Zweig; Al far, de Virginia Woolf i L’home a la recerca de sentit, de Víctor E. Frankl. Va ser un moment d’aprofundiment per contrastar els textos amb les vivències pròpies de cadascú.
La poesia essencial d’Antoni Clapés
28/04/2017
Antoni Clapés va compartir alguns dels textos de la seva llarga trajectòria poètica a l’església de Santa Cecília de Montserrat. És una poesia breu i essencial, en què l’escriptor reflexiona sobre el silenci, el temps i el record, entre d’altres. Vam gaudir d’una lectura íntima i propera en què els assistents, asseguts en semicercle, van poder interactuar i compartir amb Clapés el contingut dels seus poemes.
Concert vibrant de CatAlinKa
24/03/2017
El quartet vocal CatAlinKa va protagonitzar un recital vibrant i emotiu a Santa Cecília de Montserrat. L’església es va omplir de gom a gom el divendres 24 de març per a aquest concert de música ortodoxa russa i melodies eslaves populars. Els components del grup, Anna Bobrik (soprano), Vera Krasnoperova (mezzosoprano), Josep Camós (tenor) i Daniel Morales (baríton-baix), van saber connectar amb els assistents i comunicar la profunditat de les melodies. Moltes gràcies a tots els qui vau assistir!
Missa Solemnis de Beethoven
10/03/2017
El musicòleg i assagista Oriol Pérez Treviño va presentar a Santa Cecília la Missa Solemnis com una de les obres capitals de Beethoven, eclipsada potser perquè va ser estrenada, parcialment, el mateix dia que la seva celebèrrima Simfonia núm. 9, l’any 1824. Les més de cinquanta persones que van omplir l’església van poder gaudir d’alguns fragments en vídeo d’aquesta obra, amb direcció de Nikolaus Harnoncourt (1929-2016). Com sempre, les acurades reflexions de Pérez Treviño ens van situar en el context de l’època i vam poder gaudir d’una tarda sensacional.
Poesia amarada d’art d’Àlex Susanna
24/02/2017
Àlex Susanna és un entusiasta de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully, i en la seva primera intervenció a Santa Cecília va fer un repàs per algunes de les seves poesies dels darrers anys, fent èmfasi en les influències que ha rebut d’artistes de diverses disciplines. Des de les natures mortes del pintor barroc Sánchez Cotán fins a les Variacions Goldberg de Bach, passant per l’arquitectura romànica, Susanna va compartir amb els assistents un recorregut molt personal, amè i sensible.
Lectura de Sant Joan de la Creu
10/02/2017
El director del Museu de Montserrat, Josep de C. Laplana, va pronunciar divendres passat dia 10 de febrer una lectura comentada de poemes de Sant Joan de la Creu, dins de la programació de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat. Aquesta era la segona sobre Sant Joan de la Creu que oferia el P. Laplana. L’any passat va dissertar sobre Mística i Eros en el Càntic espiritual. Aquest any tractava de La noche oscura i l’experiència mística de Sant Joan de la Creu en base a quatre poemes: La noche oscura, La llama de amor viva, Aunque es de noche i Toda ciencia trascendiendo. Jordi-Xavier Romero va exercir magníficament de rapsode al costat del ponent. L’església era plena de públic, gairebé una seixantena. La sessió poètica va ser intensa, profunda i nutritiva.
Gran recital de piano amb Eudald Buch
13/01/17
Recital extraordinari del jove pianista Eudald Buch, exescolà de Montserrat, que va interpretar amb solvència Obertura a la francesa, BWV 831, de Bach, i Sonata en Mi major Op. 109, de Beethoven. Eudald Buch és un jove talent de present i amb molt futur que ens va fer gaudir als assistents d’una estona magnífica.
Poesia espiritual de David Jou
16/12/16
L’última sessió de l’any 2016 va ser un recital de poesia de David Jou. Científic i professor de la UAB, Jou ha basat bona part del seu treball en la conjunció de ciència, fe i poesia. Jou va convidar a reflexionar amb evocacions sobre el solstici d’hivern, la Creació i l’Univers i aspectes vinculats al naixement de Crist i al misteri del Nadal. Els seus poemes desprenen un profund sentit humanista i, en ple Advent, van significar un preàmbul ideal de preparació per a les festes nadalenques.
Art cinètic amb Jordi Pericot
2/12/2016
L’artista Jordi Pericot va pronunciar una conferència molt interessant per explicar l’art cinètic i les seves aportacions. En el context del franquisme i el desig de llibertats, Pericot va situar aquest corrent com un intent d’apropar l’art a l’individu. L’artista va subratllar que el cinetisme vol incidir en la funció eminentment social de l’art i en l’estímul del pensament crític, negant l’obra única i promovent aquesta com un procés d’autoria compartida.
Concert de Santa Cecília
25/11/2016
La jove arpista Esther Piñol va delectar-nos en el Concert de Santa Cecília, divendres passat, 25 de novembre, a l’església de Santa Cecília de Montserrat. Piñol és una intèrpret excel·lent i va demostrar que domina l’instrument amb un repertori que va incloure obres de Fauré, Britten o Granados, entre d’altres. Volem que la música sigui un pilar de la programació de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully, i la celebració de la patrona va ser un recital de gran nivell.
Apunts bíblics en la poesia de Comadira
11/11/2016
L’escriptor i pintor Narcís Comadira (Girona, 1942) va protagonitzar una lectura de poemes propis a Santa Cecília. La selecció poètica va tenir com a fil conductor les referències bíbliques que Comadira ha anat incorporant als seus versos al llarg dels anys. Com ell va explicar, aquesta tendència és fruit de la importància que va tenir la Bíblia en la seva formació i en el seu recorregut vital. Amb cada vers anava intercalant i comentant la referència concreta. Especialment punyent va resultar la lectura del seu poema Rèquiem, inspirat en l’ofici de difunts.
Plató i la bellesa
28/10/2016
Divendres passat vam compartir una nova sessió de meditació a Santa Cecília de Montserrat. Aquesta vegada el contingut va ser filosòfic, amb els comentaris de Joan Ferrer Clausell, que ens va introduir en el pensament de Plató. El ponent va proposar una interessant reflexió sobre la bellesa a partir dels diàlegs platònics, que ens va permetre connectar amb el món clàssic amb els ulls d’avui. Des de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully seguim treballant per oferir una programació de qualitat. La propera cita, el dia 11 de novembre, serà un recital poètic amb Narcís Comadira. Us hi esperem!
L’Oratori Elies de Mendelssohn
07/10/2016
El musicòleg Oriol Pérez Treviño presenta a Santa Cecília la quarta sessió del cicle Inspiració / Divinitat amb una audició comentada de l’Oratori Elies de Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Aquest oratori, malgrat que és poc habitual de trobar a les programacions musicals, ha de considerar-se ja no tan sols com una de les obres més destacades del catàleg de Mendelssohn, sinó una de les obres amb més rellevància de la història de la música occidental del segle XIX.
Reflexió amb textos de Llull
23/09/2016
El Dr. Pere Villalba i Varneda, Doctor en Filologia Clàssica i membre del Raimundus Lullus Institut, va dirigir una meditació basada en la “via amoris” en els escrits de Ramon Llull. Ens vam sumar a les activitats de l’Any Ramon Llull amb una estona d’aprofundiment i silenci a partir de textos del Llibre de contemplació en Déu (Mallorca 1271-22 d’abril de 1272 en àrab i 1 de gener de 1273 en català; ORL II-VIII, 1906-1914; OE II, 1960). Les meditacions sobre l’ésser diví i la natura del gran intel·lectual mallorquí tenen com a eix troncal l’alegria de viure, que el Dr. Villalba ens va encomanar amb una introducció ben didàctica i amb la lectura dels textos.
Nou disc de música espiritual contemporània
09/09/2016
Divendres passat, dia 9 de setembre, l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília i l’Escolania de Montserrat vàrem presentar el CD Música espiritual contemporània, fruit de la primera col·laboració entre ambdues entitats montserratines, editat per Discos Abadia de Montserrat (DAM). Va ser un acte emocionant, en què la quarantena d’assistents vam poder gaudir de la música explicada pels músics implicats: P. Sergi d’Assís, Prefecte de l’Escolania; Llorenç Castelló, director de l’Escolania de Montserrat, i Bernat Vivancos, compositor reconegut internacionalment, i que va ser director del cor infantil de Montserrat entre 2007 i 2014.
Aquest disc està conformat per quatre peces de música religiosa contemporània amarades de transcendència, que ajuden a la meditació, i que pertanyen al repertori de l’Escolania. Es tracta del Pare Nostre (Vater Unser), d’Arvo Pärt, un compositor d’Estònia famós per haver conjuminat la música més moderna i minimalista amb temes religiosos de litúrgia bizantina i romana; la segona obra és Eli, Eli, de l’hongarès György Deák-Bardos, que forma part de la seva Parasceve Suite; la tercera és Pie Jesu, d’Andrew Lloyd-Webber, que s’integra en un Rèquiem que va compondre el 1985 en memòria del seu pare; i, finalment, l’Ave Maria, de Bernat Vivancos, que reactualitza la popular Ave Maria de Schubert. L’audició d’aquestes quatre peces efectivament arriba al cor.
Cançons russes a Santa Cecília
22/07/2016
La darrera cita del curs, abans de les vacances d’estiu, va ser un magnífic recital de cançons russes amb el trio format per Maria Mateu (soprano), Natalya Chabànova (contralt) i Rossend Solvas (piano). Era la tercera vegada que oferien aquest espectacle ple de sensibilitat i matisos, amb peces de compositors russos del segle XIX com Txaikovski i Rakhmàninov, entre altres. Com en altres ocasions, la música va fer emocionar el públic a l’església de Santa Cecília.
Pardo interpreta Liszt
17/06/2016
El pianista Xavier Pardo va omplir de música l’església de Santa Cecília de Montserrat en un concert magnífic, en què va interpretar diferents peces de Franz Liszt. Va ser un recital intens, vibrant, en què Xavier Pardo va transmetre la contundència i alhora la delicadesa d’aquest mestre del romanticisme. El “pelegrinatge interior” que proposava al programa va entusiasmar al públic, en el primer concert de piano organitzat a la capella de Santa Cecília per l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully.
El Parsifal de Wagner
27/05/2016
El musicòleg Oriol Pérez Treviño ha dirigit a Santa Cecília de Montserrat un magnífic cicle de tres audicions musicals comentades sota el tema Inspiració / Divinitat. Després d’haver abordat les figures de Bach-Mendelssohn i Johannes Brahms, va dedicar aquesta darrera sessió a una de les obres més fascinants d’Occident: el festival iniciàtic escènic Parsifal de Richard Wagner (1813-1883). Va ser una audició intensa i emotiva, que també va incloure una breu projecció en vídeo de la peça. La sintonia amb l’Oriol ha estat molt bona i l’hem convidat a fer una altra audició en la programació de tardor de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully.
Sobre l’espiritualitat en l’art de Bill Viola
13/05/2016
La historiadora de l’art Lourdes Cirlot va fer un vibrant recorregut per l’obra de Bill Viola, amb projecció d’imatges que van permetre el públic de Santa Cecília submergir-se en el treball d’un dels artistes més compromesos amb l’espiritualitat. Cirlot va incidir en com l’artista treballa al voltant del tema de la vida i la mort al llarg de la seva trajectòria de videocreacions. Aquest cicle sempre ha estat present i tractat en l’obra de Viola des de diferents perspectives: cristianisme, zen, budisme i d’altres. El resultat és una obra impactant que té com a precedent la tradició però es desenvolupa tecnològicament de la manera més actual.
Audició de Johannes Brahms
22/04/2016
El musicòleg Oriol Pérez Treviño va introduir els assistents a la vida i obra de Johannes Brahms (1833-1897) en la segona audició del cicle Inspiració / Divinitat, que va omplir l’església de Santa Cecília de Montserrat. L’audició es va concentrar en el conegudíssim Rèquiem alemany i en com Brahms va fer un esforç per recuperar sonoritats i estructures musicals del passat. L’audició va aportar als assistents moments d’una gran emotivitat i connexió amb l’obra de Brahms, i Pérez Treviño va insistir –amb la lectura de diferents textos i converses del propi compositor– en l’estat de transcendència que aquest músic requeria per a compondre i en la inspiració divina que sentia.
Meditació amb Sant Francesc
8/4/16
Divendres passat el caputxí fra Valentí Serra ens va fer passar una hora en l’univers franciscà, desgranant frase per frase el Càntic de les Criatures que el públic podia seguir amb el fulletó il·lustrat amb les imatges que va fer Joan Miró en l’edició de 1975. Fra Valentí ens va fer sentir la germanor còsmica que Sant Francesc sentia veient el sol, la lluna, els estels, el foc, l’aigua i la mare terra, en un imponent cant de lloança al Creador, segons l’encíclica ecològica del Papa Francesc. La trentena de persones que el vam escoltar ens vam sentir privilegiats.
Càntic espiritual de Sant Joan de la Creu
11/03/16
Josep de C. Laplana, monjo i director del Museu de Montserrat, va dirigir divendres passat a l’església de Santa Cecília una lectura comentada sobre el Càntic espiritual de Sant Joan de la Creu, dins dels actes de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully. El P. Laplana va fer una introducció molt il·lustradora d’aquest poema místic, i tot seguit va intercalar-ne la lectura amb comentaris explicatius. Sota el títol “Mística i Eros”, la reflexió va abordar l’amor i el desig esponsalici com una metàfora de la unió de Déu amb l’home i de com aquest posa de relleu els aspectes espirituals de l’amor humà.
Audició amb Oriol Pérez Treviño (I)
19/02/16
El musicòleg i assagista Oriol Pérez i Treviño protagonitza un cicle de tres sessions amb el títol Inspiració / Divinitat, amb l’objectiu d’aprofundir en la inspiració musical que sorgeix d’una experiència de la divinitat. En la primera audició ens va aproximar a comprovar com la música de Bach va ser el referent per a Mendelssohn en la missió de voler acostar Déu als homes a través de la creació musical. Bon coneixedor del tema, Pérez va alternar l’audició de fragments de la Passió segons Sant Mateu de J. S. Bach i de l’Elias de Felix Mendelssohn amb comentaris molt escaients, i va animar el nombrós públic assistent a meditar-ne algunes parts.
Conferència de Pilar Parcerisas
22/01/16
La crítica d’art i curadora d’exposicions Pilar Parcerisas va protagonitzar la primera activitat de l’any 2016 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully a Santa Cecília de Montserrat. Parcerisas va pronunciar una conferència sobre la representació del sagrat en l’art del segle XX, fent un repàs exhaustiu en com alguns dels artistes més destacats havien plasmat la seva inquietud espiritual. En aquest sentit, la reconeguda historiadora de l’art va proposar una visió del retorn al sagrat des de la fragilitat de l’existència humana com un dels principals reptes que té l’art contemporani. I va oferir aquesta visió del segle XX des del canvi que suposa el pas de la iconografia religiosa a una dimensió espiritual de l’art, vist amb exemples plàstics, des de la pintura a l’acció. La xerrada va tenir lloc a l’antic refetor del monestir.
Recital poètic de Núria Candela
11/12/15
Núria Candela va emocionar els assistents al recital de poesia que va significar la darrera activitat de l’any 2015 de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully. La rapsode va oferir un repertori amb alguns dels millors versos de la literatura catalana, des de Joan Maragall fins als nostres dies. El recital portava per títol Tres poemes de Nadal i un grapat d’altres poesies. El públic va poder gaudir, en l’entorn màgic de Santa Cecília de Montserrat, de l’expressivitat i la contundència de Núria Candela recitant versos de grans mestres com Pere Quart, Martí i Pol, Salvat-Papasseit o Joan Vinyoli, entre altres. Les activitats de l’Institut continuaran el 22 de gener de 2016 amb una conferència de Pilar Parcerisas.
Concert d’Oriol Romaní i festa de Santa Cecília
20/11/15 – 22/11/15
Aquest cap de setmana hem celebrat amb goig la festivitat de Santa Cecília, patrona de la música i titular de l’església montserratina on aquest estiu hem inaugurat el nou Espai d’Art Sean Scully. Divendres, el clarinetista Oriol Romaní va protagonitzar el primer concert d’aquesta nova etapa, dins del programa d’activitats de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat. El recital, titulat Meditacions, va ser esplèndid. Romaní va combinar temes clàssics amb ritmes de jazz, i va saber crear una atmosfera idònia amb reflexions introductòries a cada peça i algunes anotacions poètiques. D’altra banda, ahir diumenge 22 de novembre vam oferir una jornada de portes obertes a l’església, que va rebre una vuitantena de visitants. Gràcies a tots i totes!
Meditació amb Hildegarda de Bingen
13/11/15
La Dra. Victoria Cirlot és la principal especialista del país en la mística alemanya del segle XII Hildegarda de Bingen. A partir de les seves “visions”, Cirlot va conduir una sessió molt interessant, que va aplegar més de seixanta persones a Santa Cecília. L’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully vol promoure el sentit del silenci i la transcendència en comunió amb l’art. Tots els assistents van gaudir d’aquesta quarta jornada de l’Institut, en què vam fer nous contactes amb artistes que esperem que ens visitin en el futur.
Scully torna a Santa Cecília
27/10/15
Un dia molt joiós per a l’Institut Art i Espiritualitat de Santa Cecília de Montserrat. L’esperada visita de Sean Scully va omplir l’església a vessar. Scully ens va parlar del sentit profund que ell atorga al seu art, de la seva vocació de “treballador” i de simplicitat per intentar arribar a l’ànima de tothom, i també va insistir en la idea de cercar la unió de les persones i les religions com a única forma d’assolir un futur de pau i prosperitat. L’artista va poder respondre les preguntes dels assistents. I després va compartir amb tothom un petit berenar a l’antic refetor del monestir.
La visita de Sean Scully ha estat doblement fructífera, atès que ha incorporat dos frescos nous a la seva intervenció artística a Santa Cecília. Un d’ells, en l’únic arc que havia quedat despullat, per atorgar major equilibri al conjunt. L’altre es va haver de refer per problemes tècnics.
Audició de cants del Llibre Vermell de Montserrat
16/10/15
El passat divendres, 16 d’octubre, vam celebrar a Santa Cecília la segona activitat de l’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully que consistia en l’audició dels cants del Llibre Vermell de Montserrat. L’explicació i els comentaris del P. Daniel Codina, encarregat de l’arxiu musical històric de Montserrat, ens van fer entendre perfectament el sentit religiós i cultural que tenien aquests cants sovint acompanyats amb danses. Vam escoltar la versió més acurada i simple d’aquests cants interpretats pel cor parisenc especialitzat en música sacra antiga, Ensemble Kantica, dirigit per Kristin Hoefener. Van assistir-hi una quarantena de persones que van manifestar la seva complaença per aquella hora i mitja d’informació profitosa i de descans espiritual.
Activitat inaugural
2/10/15
L’Institut Art i Espiritualitat Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat ha començat a caminar. El divendres 2 d’octubre vam celebrar la primera sessió de meditació silenciosa, acompanyada pel P. Abat Josep M. Soler, sobre la recerca de la pau a partir de la Regla de Sant Benet. Vam experimentar la metodologia mixta d’elements provinents de la meditació oriental i de l’occidental, de l’actitud assossegada necessària per a la meditació i de l’exposició d’un tema per rumiar durant les estones de silenci. El resultat va ser molt satisfactori, segons van comentar després els participants. Una seixantena de persones van omplir l’església en aquell moment d’aprofundiment interior. Tot seguit, els assistents van poder prendre un cafè amb coca de Montserrat en conversa distesa a l’antic refetor del monestir de Santa Cecília. Estem molt contents d’haver engegat les activitats de l’Institut i us animem a participar-hi! Podeu consultar el programa al web i al blog de Santa Cecília.
No sabia on dirigir-me…
Tot ens ha agradat molt..
Per un tema pràctic hauríeu de substituir l’engomat de pres i de codis de barris , em els productes del merchansaigin .
Per exemple en els llapis, queda la pega enganxada als dits i és un fàstic.
Disculpeu que sigui tant prosaic o que faci servir aquest canal
Atentament
Joan Batlle Bastardas
M'agradaM'agrada